(K)NØTmusic presents
Μουσική χωρίς νότες
εργαστήρι γραφικής/λεκτικής παρτιτούρας
με τον Αλέξη Πορφυριάδη και τη Δανάη Στεφάνου
Το εργαστήρι απευθύνεται σε όποιον (μουσικό ή μη) έχει διάθεση να πειραματιστεί στο πλαίσιο του ελεγχόμενου αυτοσχεδιασμού.
Από τη δεκαετία του 1950 πολλοί συνθέτες και εικαστικοί καλλιτέχνες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη πειραματίστηκαν με τη δημιουργία παρτιτούρων που δεν περιείχαν νότες παρά μόνο σχήματα, εικόνες, λέξεις και συνδυασμούς αυτών. Συνθέτες όπως οι J.Cage, E.Brown, C.Cardew, A.Logothetis, K.Stockhausen και πολλοί άλλοι, δημιούργησαν παρτιτούρες χωρίς νότες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για μουσική δημιουργία από οποιονδήποτε θα ήθελε να τις εξερευνήσει.
Στη διάρκεια των 60 και πλέον χρόνων που έχουν περάσει, δημιουργήθηκε μια “παράδοση” γραφικής και λεκτικής παρτιτούρας. Πρόκειται για σχεδιάσματα, εικόνες ή λεκτικές οδηγίες που κατασκευάζονται με την συνειδητή απόφαση ότι θα αποτελέσουν βάση για μουσική δημιουργία. Το χαρακτηριστικό αυτών των παρτιτούρων είναι ότι δεν απαιτούν γνώση κάποιας σημειογραφίας ή κάποιου συγκεκριμένου οργάνου αλλά ότι μπορούν να εκτελεστούν από όποιον έχει διάθεση να πειραματιστεί με αυτές.
Στο εργαστήρι θα γνωρίσουμε, θα αναλύσουμε και θα παίξουμε παρτιτούρες από ένα ευρύ φάσμα συνθετών έχοντας ως στόχο τη δημιουργία και εκτέλεση ανάλογων παρτιτούρων από τους συμμετέχοντες με τη βοήθεια των διδασκόντων. Ελάχιστος δυνατός αριθμός συμμετεχόντων είναι τα 4 άτομα.
Ημερομηνίες: 3-4 Μαρτίου και 10-11 Μαρτίου
Ώρα: 12:00-15:30 (συνολικά 14 ώρες)
Κόστος: 140 ευρώ
Επικοινωνία: alexisporfiriadis@gmail.com
ΣΥΝΤΟΜΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Ο Αλέξης Πορφυριάδης (www.alexisporfiriadis.blogspot.com) είναι συνθέτης και αυτοσχεδιαστής. Σπούδασε σύνθεση με τους Gerd Kühr και Beat Furrer (MA - Postgraduate, Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών Graz/Αυστρία) και παρακολούθησε σεμινάρια και μαθήματα με πολλούς άλλους Ευρωπαίους συνθέτες (Μ.Spahlinger, Ε.Urbanner, Ε.Poppe, Β.Lang, G..Aperghis, M.Tsangaris). Είναι υποψήφιος διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο Bath-Spa/Ηνωμένο Βασίλειο, με υπεύθυνο καθηγητή τον James Saunders. Ζει στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και τον Καναδά. Έχει δεχθεί παραγγελίες από ensemble και οργανισμούς καθώς και υποτροφίες και βραβεία σύνθεσης από την πόλη του Graz (2002), την Αυστριακή Δημοκρατία (2003) και το διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης Molinari Quartet στο Μόντρεαλ/Καναδά (2005). Έχει διδάξει μουσικά θεωρητικά, αυτοσχεδιασμό και σύγχρονες σημειογραφίες στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ (2005-2009), καθώς και στα πλαίσια εκπαιδευτικών και ανεξάρτητων διοργανώσεων (Biennial Euro-Mediterranean Music Conference 2009, Mουσικό Χωριό 2009, Knot Gallery Athens 2011, κ.α.).
Από το 2000 ενεργοποιείται στο πεδίο του ελεγχόμενου και ελεύθερου αυτοσχεδιασμού, και συνεργάζεται με εκπροσώπους του αυτοσχεδιασμού και της πειραματικής σύνθεσης σε διαφορετικές τέχνες (μουσική, εικαστικά, χορός, θέατρο). Σε συνεργασία με φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., είναι συνιδρυτής της ομάδας αυτοσχεδιασμού 6daEXIt (http://6daEXIt.wordpress.com) η οποία από το 2007 έχει παρουσιάσει πολυμεσικά δρώμενα και εργαστήρια αυτοσχεδιασμού σε φεστιβάλ, θέατρα και δημόσιους χώρους (“Street Cinema”-50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2009, Φεστιβάλ “Χώρος Δράσης” ΚΘΒΕ, Εαρινό Φεστιβάλ Έδεσσας 2008, Αντιρατσιστικά Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2008/09 κ.α.). Μαζί με τον αυστριακό ζωγράφο Manfred Url πειραματίζεται από το 2004 στη διάδραση του ζωντανού ζωγραφικού και μουσικού αυτοσχεδιασμού με παραστάσεις σε Ελλάδα, Αυστρία και Σερβία.
Η Δανάη Στεφάνου (http://danaestefanou.tumblr.com) είναι μουσικός και μουσικολόγος, Λέκτορας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Σπούδασε μουσικολογία και πιάνο στην Αγγλία με υποτροφία της Βρετανικής Ακαδημίας (MA, University of Nottingham, 2000 – PhD, University of London, 2004), και μέχρι το 2007 εργάστηκε στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου ως ερευνήτρια και λέκτορας μερικής απασχόλησης. Έχει πραγματοποιήσει συναυλίες εντός και εκτός Ελλάδος σε μεγάλες αίθουσες συναυλιών (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Θέατρο Απόλλων, Purcell Room, Southwark RC Cathedral κ.α.), σε πειραματικούς χώρους (Knot Gallery, Αbout, The Warehouse, Cafe Oto, Rag Factory, La Cathedrale, κ.α.) αλλά και σε χώρους εκτός συναυλιακών θεσμών, ως μέλος μεγάλων αυτοσχεδιαστικών συνόλων (Πρώην Ανατολικός Αερολιμένας Αθηνών, Δημοτική Αγορά Κυψέλης, υπαίθριοι δημόσιοι χώροι όπως πάρκινγκ, πλατείες κ.α.). Είναι συνυπεύθυνη μουσικού προγραμματισμού της Knot Gallery, μέλος του αυτοσχεδιαστικού ηλεκτροακουστικού ντούο Acte Vide (με το οποίο πραγματοποιεί από το 2009 εβδομαδιαία εργαστήρια ελεύθερου αυτοσχεδιασμού στην Αθήνα), και της κολλεκτίβας 6daEXIt, η οποία ασχολείται από το 2007 με τον αυτοσχεδιασμό μεικτών μέσων σε μεγάλη κλίμακα.
Τα τελευταία χρόνια, τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην ιστοριογραφία της πειραματικής μουσικής και την εξέταση νέων τρόπων διάρθρωσης της χωρικότητας μέσα από τρέχουσες και τοπικά προσδιοριζόμενες αυτοσχεδιαστικές πρακτικές. Η μετάφρασή της στο βιβλίο Πειραματική Μουσική του Μichael Nyman κυκλοφορήσε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Οκτώ, και άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά (Journal of Interdisciplinary Music Studies, Journal of the Royal Musical Association, Αpproaches, Frankfurter Zeitung für Musikwissenschaft, Society of Music Analysis Newsletter κ.α.).